Köpvillkor
Följande köpvillkor gäller vid försäljning av produkter på www.tildassweden.se av Tildas Sweden AB (nedan kallat Tildas) med organisationsnummer 559411-5981, Mejselgatan 12, 235 32 Vellinge. Mer information finns under varje ämnesflik.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du uppgifter om produkten/er, pris/er, fakturerings- och leveransadress/er. Är något fel i orderbekräftelsen, hör då av dig omgående till oss på mejl webshop@tildassweden.se
Priser och betalning
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priset och för eventuella prisfel. Det är betallösningen Klarna som hanterar våra betalningar och du kan betala direkt, delbetala, betala mot faktura eller med kort VISA och Mastercard.
Rabattkoder
Emellanåt får du som kund en rabattkod från oss att använda i vår webshop. Du lägger dina varor som vanligt i varukorgen och väl i kassan klickar du på raden ”+ lägg till rabattkod”. Här skriver du i din rabattkod. Tänk på att stora och små bokstäver är viktigt att ta hänsyn till. Varje rabattkod har särskilda villkor. Hör av dig till oss om du har frågor: webshop@tildassweden.se
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella fel i texter på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Leverans
Leveranstid: Våra leveranstider är normalt 2–3 arbetsdagar. Glesbygdsområden kan komma att räkna med leveranstid på 2–5 arbetsdagar. Beställningar lagda efter klockan 12 på fredagar samt under helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid), kontakta oss på e-postadress webshop@tildassweden.se och ange ditt ordernummer.
Leveranssätt: Våra varor skickas till ombud med Schenker.
I kassan kan du välja att hämta din vara på vårt lager – Mejselgatan 12 i Vellinge, vardagar mellan kl 09.00 – 12.00. Tänk på att hämta paketet inom 5 dagar från lagd beställning.
Fraktpris: 49 kr. Fri frakt om beställningen överstiger 699 kr. Inga fraktkostnader tillkommer om varor ska hämtas på vårt lager.
Retur och ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. För returavgifter se avsnitt ”Returavgift”.
Om du vill returnera en vara
- Använd returformuläret – skriv anledningen för retur. Lägg ner returformuläret tillsammans med varan/varorna i lämplig förpackning. Förslagsvis samma förpackning som de levererades i.
- Använd den medföljande returfraktsedeln och fäst den ovanpå den gamla fraktsedeln.
- Lämna in hos valfritt paketombud för Schenker.
Du ska returnera varan senast inom de lagstiftade 14 dagarna. Viktigt att produkterna är i ursprungligt skick, i originalförpackning och välpaketerad i sitt emballage.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde om varan är använd eller skadad.
Situationer när ångerrätten inte gäller
I nedan situation gäller inte ångerrätten:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig
För mer information om den lagstiftade ångerrätten, läs mer på Konsumentverket.
Returavgift
Nedanstående returavgifter tas ut när du utnyttjar din ångerrätt eller rätt till öppet köp:
- Returavgiften är på 49 kr.
- Vi förbehåller oss rätten att debitera för de administrativa kostnader som uppkommer vid outlösta paket, såsom returfrakt och hanteringsavgifter. Därför kan det tillkomma avgift på 195 kr om ett paket inte hämtas ut.
- Ev fraktkostnad återbetalas inte vid en retur.
Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror lämnas in till vald transportör på ett korrekt sätt. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och se till att paketet blir skannat.
Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp. Om du har frågor angående din retur kontakta kundservice inom 14 dagar efter du eller någon i ditt ställe har mottagit din order.
Reklamation och klagomål
Vi kontrollerar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Om du vill reklamera en vara
Om du vill reklamera en vara, så behöver du innan du returnerar en defekt vara kontakta oss via mejl webshop@tildassweden.se och få ett godkännande. I ditt mejl ska du ange ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, en beskrivning av felet samt bild. Viktigt att klagomålet skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.
Integritetspolicy och lagring av personuppgifter
Tildas Sweden AB värnar om din personliga integritet. Nedan följer information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Har några frågor? Mejla oss på webshop@tildassweden.se eller ring oss på +46 (0) 40 42 60 00.
Genom att handla hos Tildas accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller ger aldrig vidare dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
Vilka uppgifter lagrar vi?
Tildas är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order lagrar vi ditt förnamn, efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik. Prenumerera du på vårt nyhetsbrev, så lagrar vi ditt namn och din mejladress.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer, nyhetsbrev och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Mastercard samt VISA.
Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. Det fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker.
Nyhetsbrev
Vid anmälan till nyhetsmejl accepterar du att vi får skicka mejl till dig med exempelvis nyttig produktinformation, tävlingar, erbjudanden eller nyheter. Du kan när som helst säga upp din prenumeration från våra nyhetsmejl via den avregistreringslänk som finns i varje nyhetsbrev. Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsmejl delas förnamn, efternamn, e-postadress, din plats och vald teknologi med den leverantör vi använder oss av för nyhetsbrevet, som för nuvarande är GetANewsletter. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
Vilka rättigheter har du?
Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder WooCommerce som plattform.
Ansvarig för dataskydd
Tildas är personuppgiftsansvarig för att Tildas behandling av dina personuppgifter sker i enlighet med tillämplig lagstiftning:
Tildas AB
Mejselgatan 12
235 32 Vellinge
Sverige
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Force Majeure
Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll (force majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.